Hvem har ikke stået med følelsen af at, ”der tog de vist røven på mig”? Mange husker stadig 90´erne, hvor diverse suspekte sidegadevirksomheder solgte annoncer til forskellige ”erhvervstelefonbøger”, som uheldigvis sjældent eller aldrig blev udgivet. I de dage kunne Forbrugerombudsmanden til en vis grad forfølge sagerne og i enkelte tilfælde retsforfølge.
I dag har ”annoncesvindlerne” kronede dage. Enhver kan strikke en halvdårlig søgemaskine sammen og uden konsekvens sælge annoncer til dette medie, uagtet at trafikken på disse sites i mange tilfælde er nærmest ikke eksisterende. Der leveres dog en ”vare” og beløbet brugt på medier som disse, kan skrives på tabskontoen. Det samme gør sig gældende for alle de udbydere, der sælger søgeordsoptimering til hjemmesider, men som reelt overhovedet ikke leverer et stykke arbejde, der står mål med de penge, der investeres i det.
Har din virksomhed et fornuftigt markedsføringsbudget, men ikke nogen medarbejdere med forstand på annoncering, er det ofte en god forretning, at få en ekstern medarbejder til at varetage dette område. Ikke alene sikrer virksomheden, at pengene ikke bliver forvaltet forkert, man undgår også at skulle spilde dyrebar tid på dialog med sælgere om tilbud, man dybest set ikke har den fornødne viden til at vurdere effekten af.