I dag er ingen vist i tvivl om, at Google er en vigtig spiller, når du skal ud og markedsføre din virksomhed på nettet. Og du ved nok, at der er mange virksomheder, der lever af at sælge annoncering på Google, primært via Google Ads, søgeordsoptimering (SEO) eller displayannoncering.
Google Adwords
Google virker. Alligevel oplever rigtig mange virksomheder, at de ikke rigtig får det forventede afkast af deres investering? I nogle tilfælde kan det skyldes, at firmaer betaler for meget for overvågning af kampagner, holdt op mod det afkast de opnår via annonceringen. I andre tilfælde skyldes det, at mange har fastlagt forkerte succeskriterier. F.eks. er et klik til hjemmesiden ikke et succeskriterium, hvis kvaliteten af klikket ikke er god. Manglende kommunikation mellem virksomhed og den person, der bygger Adskampagnen, kan også ødelægge selv det bedste udgangspunkt.
SEO
Søgeoptimeringsmarkedet er en jungle at finde rundt i. Det er overbefolket af sælgere, der alle står på tæerne af hinanden i deres iver efter at garantere ingenting. Ofte skal du som kunde binde dig for flere år, inden du reelt kan vurdere om søgeordsoptimeringen overhovedet har haft nogen effekt på dine placeringer. Bureauerne benytter sig af forskellige metoder, når de søgeordsoptimerer, ikke alle lige effektive.
Sociale medier
Facebook er stadig en stor spiller på markedet, og en del firmaer vælger at profilere sig her. Indledningsvis bør du overveje, hvad formålet med annonceringen på Facebook skal være. Har virksomheden regelmæssigt budskaber, der ønskes eksponeret i et offentligt forum, eller vil I tjene penge? Eller skal Facebook bruges som et værktøj for at opnå bedre placeringer på Google? Det bør nævnes, at succes på sociale medier kræver regelmæssig og professionel aktivitet.